Kolejna debata z cyklu UrbanTalk

///
Kolejna debata z cyklu UrbanTalk
25 lut '22

Strefy Czystego Transportu, czyli kto wjedzie do centrum miasta?” odbyła się kolejna debata organizowana przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Bankowości w Krakowie w ramach wydarzenia UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta.

24 lutego o 19.00 w Hevre odbyła się kolejna debata z cyklu UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta. Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości zaprosiła do dyskusji: Łukasza Franka z Zarządu Transportu Publicznego, Andrzeja Gułę z Krakowskiego Alarmu Smogowego, prof. dr hab. inż.  Marka Brzeżańskiego z Politechniki Krakowskiej oraz Tomasza Urynowicza, radnego Sejmiku Województwa Małopolskiego.

 

 Kto wjedzie do centrum miasta?

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności weszła w życie 24 grudnia 2021 r. Pozwala ona samorządom w całej Polsce tworzyć strefy czystego transportu w gminach i miastach, niezależnie od ilości mieszkańców. Oznacza to, że w wyznaczone obszary nie wjadą samochody niespełniające określonych norm emisji spalin. Jak to będzie wyglądało w Krakowie? Prowadzące spotkanie aktywistka Izabela Chyłek, radna Edyta Kruk oraz wicekanclerz WSZiB dr Borys Makary próbowali zebrać dla krakowian najważniejsze informacje dotyczące zbliżających się zmian:

 

  • Czym jest Strefa Czystego Transportu? To inaczej strefa niskoemisyjna, która jest czymś innym niż dotychczasowa kontrowersyjna strefa wdrożona na krakowskim Kazimierzu. Zostanie stworzona w Krakowie na podstawie nowelizacji Ustawy o elektromobilności z 24 grudnia 2021 r., ale też w oparciu o Uchwałę Antysmogową oraz Program Ochrony Powietrza dla Małopolski.
  • Kiedy zostanie wprowadzona? Do 31 grudniu 2022 r. na podstawie Uchwały Rady Miasta Krakowa.
  • Po co nam Strefa Czystego Transportu? Jej celem jest ochrona naszego zdrowia. Kraków, wprowadzając Ustawę Antysmogową, rozpoczął walkę o czyste powietrze. Strefa niskoemisyjna jest następnym krokiem, by ograniczyć emisję pyłu zawieszonego i tlenków azotu do atmosfery. Celem jest przybliżenie jakości krakowskiego powietrza do standardów Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
  • Kiedy ruszą konsultacje społeczne na temat strefy niskoemisyjnej? W ciągu 2 – 3 tygodni zostaną uruchomione konsultacje społeczne w Krakowie.
  • Czy są zaplanowane działania edukacyjne w tym zakresie? Zarząd Transportu Publicznego planuje kampanię informacyjną, podczas której będzie dzielił się danymi zdobytymi z dotychczasowych badań. Tak by w możliwie łatwy sposób każdy z mieszkańców mógł dowiedzieć się: jak strefa może wpłynąć na poprawę jakości powietrza w Krakowie oraz czy strefa czystego transportu będzie dotyczyła właśnie jego?
  • Czy strefa niskoemisyjna oznacza możliwość wjazdu wyłącznie dla samochodów hybrydowych lub elektrycznych? Nie. Urząd Miasta Krakowa chce ograniczyć napływ najstarszych samochodów powodujących największe zanieczyszczenie powietrza w Krakowie (normy Euro 4 i 5) oraz wymusić rozsądne decyzje zakupowe w tym zakresie.
  • Jakie samochody są największym problemem dla Krakowa? Chodzi o samochody z silnikiem diesla powyżej 17 lat oraz samochody z silnikiem benzynowym powyżej 22 lat, czyli odpowiadającym normą Euro 3 i 4, które są odpowiedzialne za ponad 50% emisji pyłów zawieszonych do atmosfery. W Krakowie jest ich około 14%. Do samochodów, które prawdopodobnie zostaną wykluczone z ruchu w strefie niskoemisyjnej, należą także te z normą Euro 5. Ograniczenia będą wprowadzane etapowo.
  • Jaką przestrzeń zajmie strefa? Na razie nie ma decyzji w tej sprawie.
  • Kogo strefa będzie dotyczyła? Na początek będzie to zaledwie kilka procent ludności Krakowa.
  • Jakie będzie wsparcie dla mieszkańców w okresie przejściowym? Zostanie to ustalone w najbliższym czasie. Są brane pod uwagę m.in. darmowe bilety MPK.
  • Jak samochody będą weryfikowane? Poprzez naklejkę na samochód z nazwą miasta, o czym wspomina ustawa. Ponadto Kraków myśli o dodatkowej weryfikacji, np. cyfrowej.

 

Zapisy poprzednich wydarzeń, jak i harmonogram kolejnych spotkań są dostępne na www.wszib.edu.pl/urbantalk.

 

 


Skip to content