Galeria poprzednich debat

26.10.2022


Graffiti – kiedy kończy się sztuka, a zaczyna wandalizm? to temat dziewiątej debaty z cyklu UrbanTalk #wyznaczamykierunki miasta organizowanej przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Bankowości w Krakowie.

Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Krakowie 26 października do dyskusji pt.  ”Graffiti – kiedy kończy się sztuka, a zaczyna wandalizm?” zaprosiła następujących gości: Artura Wabika – artystę sztuk wizualnych, kuratora, publicystę, badacza popkultury, Roberta Piaskowskiego – pełnomocnika prezydenta Krakowa ds. kultury oraz Waldemara Domańskiego – twórcę grupy Pogromcy Bazgrołów. Spotkanie poprowadzili aktywistka Izabela Chyłek, radna Edyta Kruk i dr Borys Makary, wicekanclerz WSZiB w Krakowie.

Formy ekspresji w przestrzeni publicznej

Formy ekspresji oraz różnice pomiędzy gatunkami zjawisk artystycznych w przestrzeni publicznej nakreślił Artur Wabik – artysta sztuk wizualnych, kurator, publicysta, badacz popkultury. Czy graffiti jest elementem street artu bądź odwrotnie? Na to pytanie artysta odpowiedział jednoznacznie: „Otóż są to dwa powiązane ze sobą zjawiska, lecz różne”. Dodajmy, że murale nie mieszczą się w pojęciu graffiti i street artu. Według prelegenta ciężko znaleźć odpowiedź na pytanie kiedy kończy się sztuka, a zaczyna wandalizm, ponieważ problem leży na kilku płaszczyznach zarówno artystycznej jak i prawnej, a nawet osobistej.

Co miasto myśli o graffiti?

W ruchu oznaczania miasta spotykamy zarówno wyraz tożsamości dzielnic przejawiający się w folklorze miejskim, jak i zjawisko wandalizacji przestrzeni publicznej, czyli niezgody na miasto. Niezależnie od tego czy będzie to interwencja artystyczna, czy dialog z innymi twórcami, graffiti naznacza rożnego rodzaju bycie w mieście (zjawisko in-between) podkreślał Robert Piaskowski – pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury. Należałoby nadmienić, że w mieście powstał interdyscyplinarny zespół poprzedzony badaniami, którego celem jest zarządzanie procesem malowideł wielkoformatowych. Staje on przed trzema priorytetowymi wyzwaniami: Jak przyczyniać się do większej ilości wartościowych prac? Jak zmniejszyć nadużywanie przestrzeni publicznej przez komercyjne firmy na pseudo malowidła. Na jakiej podstawie podejmować decyzje o zamalowywaniu murali?

Pogromcy Bazgrołów

Dzięki działalności grupy Pogromcy Bazgrołów zmniejszona została o 1/3 ilość bazgrołów w Krakowie. Twórcą grupy jest Waldemar Domański jeden z prelegentów debaty. Celem pogromców jest ograniczenie szkodliwego zjawiska dewastowania przestrzeni publicznej poprzez wywołanie społecznej „mody” na odpowiedzialność za najbliższe otoczenie. Dodajmy, że Krakowskie MPK ściśle współpracuje z grupą a ich działania, przejawiają się w identyfikacji nowych malunków przez motorniczych.

Dlaczego występuje wandalizm w przestrzeni publicznej?

Zdefiniowanie trójwymiarowej przestrzeni publicznej miasta według Roberta Piaskowskiego powinno mieć obowiązek prawny. Zaakceptowanie na stałe istnienia wandalizacji w przestrzeni publicznej dla prelegentów jest kwestią sporną. Kluczowe są jednak narzędzia z poziomu integracji, kontroli społecznej, usług komunalnych czy też integracji społeczności lokalnej do walki z tym zjawiskiem. Pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. kultury charakteryzuje pojęcie penalizacji street artu jako coś z pogranicza socjologii, ekonomii i integracji społecznej. Nakreśla, że jest to forma buntu, marginalizacji grupy, poszukiwania tożsamości jak i estetyzacji miasta.

Miasto pracuje nad rozwiązaniami systemowymi

Jednym z nich jest możliwość zobowiązania właściciela kamienicy, która to otrzymała dofinansowanie do prac remontowych o dbanie o fasadę takiego obiektu. Miasto poszukuje również sposobów zabezpieczania przestrzeni publicznej poprzez nowoczesne rozwiązania np. stosowanie różnorodnych impregnatów. Nauka i poziom wiedzy o konserwacji tak szybko postępuje, że obecnie prowadzone są prezentacje laserów, które potrafią usunąć poprzez falę dźwiękowe osad z dowolnego materiału organicznego. Rober Piaskowski wyjaśnia, że należałoby pochylić się głębiej nad zagadnieniami, które dotyczą opracowania modelu zarządzania dostosowanego do potrzeb Krakowa.

Zobacz relację z tego dnia



26.05.2022


Krwiobieg miasta. Czyli wszystko o transporcie w Krakowie – 26 maja odbyła się ostatnia przed wakacjami debata w ramach wydarzenia UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta.

26 maja o 19.00 w Hevre odbyła się kolejna debata z cyklu UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta pt. ”Krwiobieg miasta. Zrównoważony transport czy priorytety dla komunikacji zbiorowej lub innych środków transportu”. Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości zaprosiła do dyskusji: Pawła Obrzut Zastępcę Dyrektora Departamentu Infrastruktury Drogowej i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego, dr inż. Marka Bauer Prorektora ds. studenckich z Politechniki Krakowskiej, Łukasza Gryga Dyrektora Wydziału Miejskiego Inżyniera Ruchu Urzędu Miasta Krakowa, Daniela Wrzoszczyk Dyrektora Biura Stowarzyszenia Metropolia Krakowska oraz Marcina Hyła Wiceprezesa ogólnopolskiego stowarzyszenia Miasta dla Rowerów.

Jak podkreślają organizatorzy cyklu UrbanTalk, miasto jest złożonym organizmem, który bez sprawnego transportu i dobrze zaplanowanej sieci ulic nie może prawidłowo funkcjonować. Kraków wciąż się rozwija, przybywa mieszkańców, codziennie wjeżdża tu wiele osób z gmin ościennych do pracy czy szkoły. To generuje szereg problemów do rozwiązania oraz reagowania na rosnące potrzeby mieszkańców miasta i aglomeracji. Trzeba też dostosować transport do wyzwań związanych z ekologią. Granice Krakowa i gmin ościennych mocno się zacierają, stworzenie zintegrowanego transportu zbiorowego wydaje się nieuniknione.

Spotkanie poprowadziła aktywistka Izabela Chyłek, Radna Edyta Kruk oraz dr Borys Makary Wicekanclerz Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości.

Debata była transmitowana na Facebooku i YouTube Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości w Krakowie. Mieszkańcy mogli włączyć się w debatę poprzez zadawanie pytań online.



Zobacz relację z tego dnia



29.03.2022


„Komunikacja między miastem a mieszkańcami. Rola mediów w budowaniu wizerunku miasta” –  w ramach inicjatywy UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta odbyła się kolejna debata zorganizowana przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Bankowości.

Media społecznościowe zmieniły sposób przekazywania informacji i komunikacji we współczesnym świecie. Bez wątpienia dotyczy to także działań jednostek samorządu terytorialnego w zakresie marketingu miast. Skuteczne działania w mediach pozwalają na kształtowanie wizerunku miasta i budowanie jego przewagi konkurencyjnej. 

23 marca o 19.00 odbyła się kolejna debata z cyklu UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta, tym razem w formie webinaru. Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości zaprosiła do dyskusji Filipa Szatanika, Prezesa Zarządu Eko Małopolska, Rzecznika Miasta Jaworzno, Monikę Chylaszek, Rzecznika Prasowego Prezydenta Miasta Krakowa, Piotra Ogórka, Koordynatora PZFD Krakowa oraz Patryka Salamona, Redaktora Naczelnego portalu informacyjnego LoveKraków.pl.

Podczas debaty goście poruszali zagadnienia dotyczące kanałów komunikacji Miasta Krakowa, mieszkańców wykluczonych cyfrowo, Magicznego Krakowa jako platformy komunikacji i informacji dla mieszkańców, BIP-u jako wyszukiwarki informacji czy Play Kraków News, nowego medium w Krakowie.




Zobacz relację z tego dnia



24.02.2022


Strefy Czystego Transportu, czyli kto wjedzie do centrum miasta?”  odbyła się kolejna debata organizowana przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Bankowości w Krakowie w ramach wydarzenia UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta.

24 lutego o 19.00 w Hevre odbyła się kolejna debata z cyklu UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta. Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości zaprosiła do dyskusji: Łukasza Franka z Zarządu Transportu Publicznego, Andrzeja Gułę z Krakowskiego Alarmu Smogowego, prof. dr hab. inż.  Marka Brzeżańskiego z Politechniki Krakowskiej oraz Tomasza Urynowicza, randego Sejmiku Województwa Małopolskiego.

 Kto wjedzie do centrum miasta?

Nowelizacja Ustawy o elektromobilności weszła w życie 24 grudnia 2021 r. Pozwala ona samorządom w całej Polsce tworzyć strefy czystego transportu w gminach i miastach, niezależnie od ilości mieszkańców. Oznacza to, że w wyznaczone obszary nie wjadą samochody niespełniające określonych norm emisji spalin. Jak to będzie wyglądało w Krakowie? Prowadzące spotkanie aktywistka Izabela Chyłek, radna Edyta Kruk oraz wicekanclerz WSZiB dr Borys Makary próbowali zebrać dla krakowian najważniejsze informacje dotyczące zbliżających się zmian:

  • Czym jest Strefa Czystego Transportu? To inaczej strefa niskoemisyjna, która jest czymś innym niż dotychczasowa kontrowersyjna strefa wdrożona na krakowskim Kazimierzu. Zostanie stworzona w Krakowie na podstawie nowelizacji Ustawy o elektromobilności z 24 grudnia 2021 r., ale też w oparciu o Uchwałę Antysmogową oraz Program Ochrony Powietrza dla Małopolski.
  • Kiedy zostanie wprowadzona? Do 31 grudniu 2022 r. na podstawie Uchwały Rady Miasta Krakowa.
  • Po co nam Strefa Czystego Transportu? Jej celem jest ochrona naszego zdrowia. Kraków, wprowadzając Ustawę Antysmogową, rozpoczął walkę o czyste powietrze. Strefa niskoemisyjna jest następnym krokiem, by ograniczyć emisję pyłu zawieszonego i tlenków azotu do atmosfery. Celem jest przybliżenie jakości krakowskiego powietrza do standardów Światowej Organizacji Zdrowia (WHO).
  • Kiedy ruszą konsultacje społeczne na temat strefy niskoemisyjnej? W ciągu 2 – 3 tygodni zostaną uruchomione konsultacje społeczne w Krakowie.
  • Czy są zaplanowane działania edukacyjne w tym zakresie? Zarząd Transportu Publicznego planuje kampanię informacyjną, podczas której będzie dzielił się danymi zdobytymi z dotychczasowych badań. Tak by w możliwie łatwy sposób każdy z mieszkańców mógł dowiedzieć się: jak strefa może wpłynąć na poprawę jakości powietrza w Krakowie oraz czy strefa czystego transportu będzie dotyczyła właśnie jego?
  • Czy strefa niskoemisyjna oznacza możliwość wjazdu wyłącznie dla samochodów hybrydowych lub elektrycznych? Nie. Urząd Miasta Krakowa chce ograniczyć napływ najstarszych samochodów powodujących największe zanieczyszczenie powietrza w Krakowie (normy Euro 4 i 5) oraz wymusić rozsądne decyzje zakupowe w tym zakresie.
  • Jakie samochody są największym problemem dla Krakowa? Chodzi o samochody z silnikiem diesla powyżej 17 lat oraz samochody z silnikiem benzynowym powyżej 22 lat, czyli odpowiadającym normą Euro 3 i 4, które są odpowiedzialne za ponad 50% emisji pyłów zawieszonych do atmosfery. W Krakowie jest ich około 14%. Do samochodów, które prawdopodobnie zostaną wykluczone z ruchu w strefie niskoemisyjnej, należą także te z normą Euro 5. Ograniczenia będą wprowadzane etapowo.
  • Jaką przestrzeń zajmie strefa? Na razie nie ma decyzji w tej sprawie.
  • Kogo strefa będzie dotyczyła? Na początek będzie to zaledwie kilka procent ludności Krakowa.
  • Jakie będzie wsparcie dla mieszkańców w okresie przejściowym? Zostanie to ustalone w najbliższym czasie. Są brane pod uwagę m.in. darmowe bilety MPK.
  • Jak samochody będą weryfikowane? Poprzez naklejkę na samochód z nazwą miasta, o czym wspomina ustawa. Ponadto Kraków myśli o dodatkowej weryfikacji, np. cyfrowej.



Zobacz relację z tego dnia



13.01.2022


Zapraszamy na kolejną debatę z cyklu UrbanTalk. Tym razem prelegenci postarają się odpowiedzieć na pytanie, czy rozwój Krakowa powinien być nastawiony na turystykę i kultywowanie swoich historycznych korzeni, czy powinien tworzyć przestrzeń dla biznesu jako nowej jakości dla rozwoju przedsiębiorczości. Omówimy znaczenie zrównoważonego rozwoju z punktu widzenia tożsamości miasta i kierunku jego przyszłości. Porozmawiamy również o priorytetach w zakresie pracy nad obecną tkanką miejską oraz obszarem aglomeracji krakowskiej.

Zobacz relację z tego dnia



23.11.2021


Lokalni aktywiści zachęcają do działania! Zdradzają pomysły na budowę bardziej zaangażowanej społeczności.

23 listopada odbyła się kolejna debata w ramach wydarzenia Urban Talk #wyznaczamykierunki miasta organizowanego przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Bankowości z Krakowa. W dyskusji pt. “Mieszkańcy w działaniu” wzięli udział: Patrycja Chlebuś-Grudzień – socjolożka, członkini Inicjatywy Muzeum HERstorii w Krakowie, Mateusz Płoskonka – Zastępca Dyrektora Wydziału Polityki Społecznej i Zdrowia, Mikołaj Sazonov – członek zarządu Stowarzyszenia Twój Wybór, Gosia Szymczyk-Karnasiewicz – fotografka, dokumentalistka, lokalna liderka.

Spotkanie poprowadziła krakowska aktywistka Izabela Chyłek oraz Radna Edyta Kruk.

Jak budować poczucie sprawczości wśród mieszkańców?

Podczas wtorkowej debaty lokalni aktywiści i samorządowcy dzielili się sprawdzonymi sposobami na to jak zabrać głos w swoim mieście. Pośród wymienionych przez ekspertów recept były: oddolna inicjatywa ustawodawcza, budżet obywatelski, petycja, konsultacje społeczne czy inicjatywa lokalna.

Uwadze uczestników debaty nie umknęły, także słabsze strony podejmowania takich działań  m.in. zbyt sformalizowana współpraca z miastem czy innymi dotującymi NGO organizacjami, które nie zawsze wychądzą na wprost oczekiwaniom aktywistom. To właśnie zbyt sformalizowane rozwiązania systemowe mają stawać na drodze większemu poczuciu sprawczości wśród mieszkańców Krakowa – przekonywał o tym komentujący debatę – Tomasz Pytko.

Pomimo trudności Małgorzata – Szymczyk – Karnasiewicz, Michał Sazanov i Patrycja Chlebuś – Grudzień zachęcali do tworzenia własnych inicjatyw lokalnych i angażowania się w już istniejące m.in. Muzeum Herstorii czy Spółdzielni Utopia mająca siedzibę na Nowej Hucie. Dom Utopii jest jednym z miejsc w którym można znaleźć przestrzeń na swoją inicjatywę angażującą mieszkańców – konferencje, warsztaty.


Zobacz relację z tego dnia



28.10.2021


Nie budujmy nowego miasta! Ulepszmy i rozwińmy to co już w Krakowie mamy.

Takie wnioski płyną z zrealizowanej w czwartek przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Bankowości debaty eksperckiej o kształtowaniu polityki przestrzennej w ramach inicjatywy UrbanTalk #wyznaczamykierunki miasta.

28 października Hevre gościli Barbara Nawrocka współzałożycielka architektonicznego studia Miastopracownia, dr hab. inż. Marcin Furtak Kierownik Małopolskiego Laboratorium Budownictwa Energooszczędnego oraz Paweł Hałat Prezes stowarzyszenia Przestrzeń-Ludzie-Miasto. Tematem debaty było kreowanie i realizacja nowoczesnej polityki przestrzennej w Krakowie.

Znamy wady Krakowa – poprawmy je!

Wspólnym przesłaniem osób zaangażowanych w debatę było odwołanie się tożsamości miasta Krakowa i doceniania tego, co Kraków jako miasto do tej pory osiągnęło. Docenienia jego wartości i zaakceptowania błędów, które były i są nieuniknione. Zarówno Barbara Nowak, Marcin Furtak jak i Paweł Hałat podkreślili, że kierunkiem miasta Krakowa nie powinny być nowe inwestycje takie jak Nowe Miasto tworzone na Rybitwach, ale ulepszanie i rozwijanie już istniejących dzielnic i osiedli.  Głównym argumentem takiego kierunku były oszczędności budżetowe oraz polepszenie życia mieszkańców, którzy już zdiagnozowali swoje problemy. Wspomniane tutaj zostało osiedle Avia, dzielnica Bronowice czy Ruczaj, które borykają się z brakiem zieleni, brakiem przestrzeni dla dzieci, niedoborem komunikacji miejskiej czy brakiem chodników oraz tras rowerowych.

Naturalna sukcesja

Podczas debaty poruszane były także kwestie miasta 15-minutowego, angażu mieszkańców w rozwój miasta, rozwój komunikacji w Krakowie, rozwój miasta a smog. Zaproszeni Goście wyrażali opinie na temat Parku Kolejowego, zmian w obrębie Hali Targowej czy Placu Nowego.


Zobacz relację z tego dnia



24.06.2021


24.06 w Hevre odbyła się pierwsza debata w ramach inicjatywy UrbanTalk #wyznaczamykierunki Miasta zatytułowana „Urbanistyka społeczna – zintegrowany plan rozwoju miast”. Na sofie zasiedli obok siebie: prof. dr hab. inż. Włodzimierz Roszczynialski – Rektor Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości, dr hab. Monika Bogdanowska – Małopolski Wojewódzki Konserwator Zabytków, Edyta Kruk – Członkini Rady Miasta (Radna Dzielnicy I Stare Miasto), Robert Piaskowski – Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Kultury, Łukasz Franek – Dyrektor Naczelny Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie oraz krakowska aktywistka Izabela Chyłek w roli moderatorki debaty.

Podczas spotkania nie zabrakło tematów związanych z wpływem pandemii na nawyki mieszkańców Krakowa. W tej sprawie zabrał Łukasz Franek Dyrektor Naczelny Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie podkreślający znaczący wzrost ilości samochodów  na ulicach miasta. Tłumacząc tą anomalię obawą mieszkańców przed poruszaniem się komunikacją miejską kojarzącą transport publiczny z zatłoczonym i niehigienicznym miejscem. Wywołującym wiele obaw podczas pandemii Covid 19. W kierunku Zarządu Transportu Publicznego padły, też pytania związane z stacjami rowerowymi o które od dawna walczą mieszkańcy miasta. Ten temat jest również bardzo ważny dla naszej studenckiej społeczności.

Niezwykle istotną kwestią jest by podczas debat o zrównoważonym rozwoju miasta nie zapominać o głosie studentów. W 2019/2020 roku w Krakowie studiowało 130 tys. młodych osób. To nadal grupa, która porusza się co do zasady komunikacją miejską, potrzebuje zielonej przestrzeni do wypoczynku, ma wpływ na pracodawców w Krakowie. Ich edukacja ekologiczno – klimatyczna  i angaż w rozwój miasta powinna być priorytetem dla Nas jako Uczelni, jak i władz miasta Krakowa – mówił prof. dr hab. inż. Włodzimierz Roszczynialski – Rektor Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości. Debata była punktem wyjścia do określenia szans jak i zagrożeń dla Krakowa po pandemii.  Uczestnicy nakreślili kierunek jego rozwoju oraz wskazali istotne tematy, które wymagają szerszej analizy i które będą poruszane w kolejnych debatach z cyklu UrbanTalk.

Zobacz relację z tego dnia



16.09.2021


Krakowianie muszą zrozumieć, że samochód jest ważny, ale nie najważniejszy! Obowiązkiem miasta jest zaś odpowiednia edukacja i komunikacja zmian, które nie wszystkim będą się podobać.

W czwartek 16 września 2021 r. w Hevre miała miejsce kolejna debata realizowana przez Wyższą Szkołę Zarządzania i Bankowości w ramach cyklu Urban Talk pt. Kraków – miasto ekologiczne? W spotkaniu uczestniczyli Tomasz Urynowicz – Radny Województwa Małopolskiego, Piotr Kempf – Dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej, Paweł Ścigalski – Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza, Ewa Lutomska – Zastępca Prezesa Krakowskiego Alarmu Smogowego oraz Edyta Kruk – Przewodnicząca Komisji Edukacji, Radna Dzielnicy I Stare Miasto. Spotkanie poprowadziła ambasadorka projektu, krakowska aktywistka Izabela Chyłek.

Kraków ma dużo do zrobienia

Goście spotkania poruszyli kwestie m.in. jakości powietrza, zieleni miejskiej oraz transportu w Krakowie. Eksperci podsumowali obecne i wskazali przyszłe działania na rzecz poprawy jakości powietrza, omówili wpływ dostępu do zieleni na życie mieszkańców i środowisko miasta oraz przeanalizowali możliwe propozycje dotyczące alternatywnych sposobów transportu.

Kraków zrobił dużo w celu poprawy jakości powietrza, jednak jeszcze sporo zostało do zrobienia. Zakaz palenia węglem i wymiana pieców sprawiły, że sytuacja znacznie się poprawiła, jednak to jeszcze nie koniec. Zanieczyszczenia wynikające z transportu są dużym problemem i również w tym zakresie powinny zostać podjęte odpowiednie regulacje. Konieczne jest ograniczenie wjazdu starych, kopcących samochodów do centrum Krakowa, ale aby to zrobić Miasto musi zagwarantować mieszkańcom coś w zamian, m.in. zadbać o wygodny transport publiczny, rozwój parkingów P&R czy rozwój infrastruktury rowerowej. Nie możemy też zapominać, że dużym problemem dla Krakowa jest napływ zanieczyszczeń z gmin ościennych, więc aktualnie potrzebujemy zdecydowanych działań w kilku obszarach – mówiła Ewa Lutomska, Zastępca Prezesa Krakowskiego Alarmu Smogowego.

Zmniejszenie ruchu w centrum miasta

Temat zmniejszenia ruchu w obrębie centrum miasta pojawiał się podczas debaty kilkukrotnie. Paweł Ścigalski, Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza, zwrócił uwagę na pojawiającą się szansę większego nakładu budżetowego na potrzebne eko-inwestycje w związku z pojawieniem się Krajowego Planu Odbudowy. Miasto wówczas mogłoby zainwestować m.in. w stacje ładowania samochodów elektrycznych, dodatkowe parkingi na obrzeżach miasta czy rozwój kolei miejskiej. Były Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Tomasz Urynowicz wspomniał o założeniach budżetowych dla Małopolski wynikających z dofinansowania z budżetu Europejskiego Funduszu Ochrony Środowiska w wysokości 2,5 miliarda złotych, które wpłyną na zdecydowany rozwój polityki klimatycznej i m.in. walkę z betonowaniem miast, udrożnieniem i przebudową kanalizacji, edukacją ekologiczną.

Jako organizator #UrbanTalk pełnimy rolę mediatora między przedstawicielami władz miasta, a mieszkańcami. Chcąc wypracować satysfakcjonujące rozwiązania dla obu stron musimy zdecydowanie więcej uwagi poświęcić temu, w jaki sposób toczy się publiczna debata o Krakowie. Komunikacja i właściwa edukacja ekologiczna to klucz do sukcesu dla miasta zrównoważonego. Zgadzam się z Tomaszem Urynowiczem, że musimy patrzeć na rozwój naszej przestrzeni dużo szerzej, także przez pryzmat potrzeb miejscowości ościennych, osób niepełnosprawnych czy gorzej sytuowanych – komentuje dr Borys Makary, Wicekanclerz Wyższej Szkoły Zarządzania i Bankowości.

Kraków na zielono

Piotr Kempf, Dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie, podsumował cele w obszarze rozwoju przestrzeni zielonej w mieście, podkreślając m.in. priorytet rewitalizacji zaniedbanych przestrzeni miejskich. Jednocześnie chwaląc zaangażowanie mieszkańców w rozwój ogrodów miejskich i skwerów, a także wymienił kilkanaście szkół w Krakowie włączonych do programu „Ogrody z Klasą”, w ramach którego zarówno nauczyciele, jak i wychowankowie zakładają i dbają o swoje małe miejskie grządki.

Zobacz relację z tego dnia